Digitaliserade Värdekedjor I SkogsIndustrin (DiVISI)
DiVISI syftar till att undersöka hur delning av digital information kan gynna värdekedjan skog-skogsindustri.
2020 – 2023
Projekttid: 2023 – 2024
Budget: 12 000 000 kr
Minska miljöpåverkan från gjuterier genom att minska mängden sandavfall med hjälp av maskininlärning.
Detta projekt står som en banbrytande strävan att digitalt transformera gjutningsprocessen i gjuterier, genom att integrera empiriska mätningar, numerisk modellering och maskininlärning inom sandåtervinningsprocesser.
För närvarande saknas vetenskaplig förståelse och expertis bland gjuterier för att urskilja hur olika återvinningsvägar och sandformningsprocessparametrar påverkar gjutkvaliteten. Projektet syftar till att introducera en maskininlärningsmodell för sandåtervinning för att hjälpa gjuterier att optimera processparametrar, bättre hantera sin sandåtervinningsprocess, optimera deras materialförbrukning och minska mängden gjutdefekter.
Genom samarbetet mellan parterna inom detta projekt kan resultat från grundforskning och tillämpad forskning snabbt implementeras i industrins sandsystem.
DiVISI syftar till att undersöka hur delning av digital information kan gynna värdekedjan skog-skogsindustri.
2020 – 2023
Projektet syftar till att förbättra insamlingssystemet för återvinning av ”pre-konsument” plastavfall.
2022 – 2023
Projektet syftar till att använda avvikelsesdata för att förbättra produktdesignen och produktionen.
2020 – 2023
REWIND-projektet kombinerar principerna för lean production och ekoeffektivitet i tre industridrivna piloter vid Stena Recycling, Volvo AB och IKEA GreenTech. Målsättningen är att bi-behålla det värde som finns i produkter och material genom att cirkulera/sluta flödet (återanvända, åter-producera, återvinna, etc.). Lärdomar från piloterna kommer att användas för att utveckla pedagogiska verktyg för ingenjörer och industriledare för att påskynda tillämpningen av bästa praxis för cirkularitet och hållbar produktion i industrin.
2019 – 2022
Målet med projektet var att minska mängden kostsam och resurskrävande kassation vid gjutgodstillverkning genom att öka kunskapen om och acceptansen för svetslagning som metod.
2017 – 2018
Projektet syftar att digitalisera temperaturförloppen vid gjutning av valsar och föreslå åtgärder till gjutledaren för att öka träffsäkerhet av gjuttemperaturer
2015 – 2016
Ny oförstörande provningsmetod av sandgjutformar för järn och stålgjutning baserad på ny mätmetod och dataanalys.
2019 – 2021
Att visa på ny teknik med robotar som möjliggör för svenska företag att utveckla nya innovativa produkter för automatiserad produktion o underhåll.
2017 – 2020
Målet med DiSAM är att skapa en unik test och demo plattform (AM Hub) i Sverige för additiv tillverkning av metaller och polymerer.
2017 – 2021
Den Virtuella Målerifabriken - Simulering av Ugnshärdning. Måleriet är ofta en flaskhals i produktion där processerna idag finjusteras genom testning på ett stort antal prototyper. För att kunna möta framtidens behov så behöver produktionsberedningen kraftigt förbättras. Syftet är att utveckla metoder, tekniker, mätmetodologi och mjukvara, för simulering av härdning av färg i IR och konvektionsugnar. Målet är att stödja industrins utveckling och optimering av ytbehandlingsprocesserna så att dessa blir mer energieffektiva; har en kortare ledtid i produktutvecklingen och ger bättre kvalitet.
2016 – 2019
En förstudie har våren 2018 genomförts inom Produktion2030: Ny matarteknologi för ökad hållbarhet vid stål- och järngjutning. Förstudien har genomförts av Swerea SWECAST i nära samarbete med fyra svenska gjuterier och norska startup-bolaget Effee AS, som utvecklat en ny teknik för att radikalt minska material- och energiåtgång vid framställning av gjutna komponenter i stål och järn.
2017 – 2018
Prediktivt underhåll med internet-of-things och digitala tvillingar
2021 – 2021
Unika metoder, tekniker och mjukvara för simulering av elektrodeposition och galvanisering.
2020 – 2023
Inom både byggverksamhet och möbeltillverkning används en stor mängd byggskivor. De är vanligtvis tillverkade av sågspån med ett formaldehydbaserat lim som bindemedel. De har dock en del problem, bland annat att spån drar åt sig fukt och att formaldehyd både är allergent och potentiellt cancerframkallande. Projektet LigniGC syftar till att ta fram ett bättre alternativ.
2021 – 2023
AutoPack skapar optimala elkablageinstallationer baserat på optimering och maskininlärning.
2021 – 2023
Intresset för 3D-printing växer både hos företag och privatpersoner. Det vanligaste materialet är olika typer av plast. I dagsläget finns det inget retursystem för det spill som uppkommer, trots att plasten går att återvinna till nytt filament med positiv miljönytta. I projektet Cirkumat har det det övergripande målet varit att öka återvinningen av filamentspill i Sverige.
2017 – 2018
Cyclicor, som har sitt ursprung på Lunds universitet, har i ett tidigare projekt inom Mistra Innovation framgångsrikt utvecklat en metod för att producera plasterna polykarbonat (PC) och polyuretan (PU) utan giftiga tillsatser. Ett mål för projektet Polyfree 2.0 är att öka produktionen av de nya plasterna från labbskala till mängder som gör att de medverkande industriföretagen i sin tur kan ta steg mot färdiga produkter. Andra mål är att plasterna ska bli återvinningsbara samt få efterfrågade egenskaper.
2021 – 2023
Att lägga grunden för morgondagens nätverk av cirkulär ekonomi mikrofabriker som producerar produkter designade av svensk industri och tillverkade av lokal återvunnen plast.
2022 – 2023
Urininkontinens är ett vanligt problem som drabbar allt från unga kvinnor som nyligen har fött barn till män som har genomgått en prostataoperation. Bland personer över 70 år lider nästan hälften av alla, både kvinnor och män, av ofrivilligt urinläckage.
2021 – 2023
Syftet med projektet är att radikalt förbättra arbetsmiljön samt öka personalsäkerheten inom tung tillverkningsindustri genom att utnyttja den senaste teknologin för låg och ultraprecis positionering och beslutsstöd. Målet är att öka säkerhet genom att anpassa besluts- och positioneringssystemet för tung tillverkningsindustri.
2017 – 2018
Effektivisera sågverk m.h.a förbättrad övervakning och underhåll av produktionslinjen. Detta genom att dela data via digital tvilling mellan aktörerna i underhållskedjan.
2019 – 2019
SCARCE kommer att undersöka behov, möjligheter och hinder i värdekedjor upp- och nedström från små och medelstora företag (SMF). SCARCE kommer att undersöka vilka data som ska mätas och visualiseras och hur dessa data kan möjliggöra mer automatiserat utförande samt ge en mer dynamisk och proaktiv planering av produktionskapacitet och materialflöden genom företagen i värdekedjan. Dessutom studerar vi organisatoriska möjligheter, särskilt den framtida mänskliga rollen, för implementering och hantering i en digital och datastyrd värdekedja. Projektet utgår från interna digitala plattformar för SMF som framgångsrikt har utvecklats.
2019 – 2019
Spånbildning är en oundviklig del av skärande bearbetning. Under det tidigare forskningsprojektet ”Lead-Free Brass” (LFB) noterades en till synes mycket ineffektiv återvinningsprocess för erhållet mässingsskrot, inklusive spånor.
2016 – 2019
Metod för förstå hur informationshanteringen kan automatiseras för effektiv hantering av produktionsavvikelser.
2018 – 2020
Indium är en silvrig metall som är mycket mjuk och formbar. Tillsammans med tenn kan metallen användas för att skapa indium-tennoxid med egenskaper som gör den till en av de viktigare komponenterna inom elektronikindustrin. Målet för projektet är därför att bygga en återvinningsenhet i en kontinuerlig produktion utan avfall.
2021 – 2023
Minskad spridning i gråjärns skärbarhet ger lägre kostnader samt en förutsägbar och hållbar process.
2020 – 2022
Stärkt konkurrenskraft hos svensk tillverkningsindustri genom att förena de digitala och fysiska värdekedjorna för additiv tillverkning av storskaliga komponenter.
2017 – 2020
Tidsättning av manuell montering är centralt för verkstadsindustrins konkurrenskraft.
2021 – 2024
Ett forskningssamarbete mellan Luleå tekniska universitet och företaget RGS 90 ska ge nya behandlingsmetoder för tre vanliga men problematiska typer av avfall.
2015 – 2019
Projektet syftar till att bidra till utvecklingen av framtidens ERP-system. Projektet ska undersöka hur man kan erbjuda arbete, omdefiniera arbetsroller och utmana företag att utnyttja avancerat systemstöd och tekniken inom och kring dessa. Sammantaget syftar projektet till att bidra till utvecklingen av både nästa generation av ERP-system och en komplementär förändring av hur företagen ser på arbetsorganisation, så att tekniken kan stödja och möta människors behov inom organisationer snarare än att genomföra strukturer på dem
2019 – 2019
Projektet utvecklar ett koncept som möjliggör för industripersonal att enkelt ta fram IoT-stödda lågkostnadslösningar för förbättringar vid fabriksgolvet.
2018 – 2020
2021 – 2024
Industrin använder idag ofta energi- och tidskrävande autoklavprocesser för tillverkning av kompositer med höga kvalitetskrav till t.ex. flygindustrin.
2017 – 2018
Syftet är att utveckla modeller för visualisering och prediktering av leveransplansvariation i försörjningskedjan.
2018 – 2021
Projektet syftar till att digitalisera etablerade verktyg för hantering av produktionsstörningar.
2018 – 2020
Developing circular production systems using digital technologies
2021 – 2024
Under mer än hundra år har smörjmedel till olika typer av maskiner i huvudsak tillverkats av fossil olja. Funktionen har med tiden blivit allt bättre men de har även nackdelar; de påverkar både miljön, människors hälsa och klimatet negativt. Projektet kommer därför att arbeta för att förbättra de praktiska tillämpningarna, bland annat genom att kombinera labbtester med fälttester.
2021 – 2023
Syftet med detta projekt är att utveckla en sorteringsenhet som kan skilja mellan olika lamptyper och sortera dem baserat på typ.
2016 – 2018
Projektet syftar till att stödja implementeringen av Smart Maintenance genom utökat samarbete inom underhållsbranschen.
2017 – 2019
I SCARCE II kommer en demonstrator tas fram för att visa hur SMF och associerade värdeflöden kan öka effektivitet, konkurrenskraft, hållbarhet och internt samarbete genom digitalisering. Målet är att visa värdet av en ny digital lösning. SCARCE fokuserar på två underleverantörer i värdekedjan kopplade till Scania och Volvo. Demonstratorn är en molnbaserad lösning som kopplar samman tre testbäddar i industrin; Stena Industry Innovation Lab, Chalmers, RISE IVF lab, Mölndal och KTH's testbädd i Södertälje med hjälp av Siemens, AFRY, Qbim, Virtual Manufacturing och EQPack.
2020 – 2022
WELDVISI ska skapa ett nytt sensorbaserat hjälpsystem för manuell tillverkning med kognitiv feed-back i realtid samt dokumentation av parametrar.
2022 – 2025
Projektets mål är cirkulär användning av plast i bilar genom återanvändning och återvinning.
2023 – 2025
Målet med AutoFix är att öka automationen av fixturkonstruktion med integration av digitala verktyg från olika discipliner
2020 – 2023
2017 – 2019
DIDAM utvecklar och demonstrerar digitaliseringslösningar för industrialisering av Additiv Tillverkning
2020 – 2023
Två stora omvälvande trender existerar idag parallellt - elektrifiering och digitalisering. Detta innebär den troligen mest omfattande förändringen inom bilindustrin som vi observerat på decennier. Det är inte lätt att balansera kundens förväntningar mot vitt spridda begrepp som nollutsläppsfordon, uppkopplade funktioner, materialval, och användargränssnitt, detta under press av kortare ledtider och lägre pris. AttributDo-projektet syftar till att hjälpa ingenjörer att definiera, verifiera och validera nya och befintliga designfunktioner inom produktutveckling.
2021 – 2021
Utveckla och validera algoritmer för prediktivt underhåll baserat på AI och ML. Visionen är haverifri produktion.
2019 – 2022