Sensible Value Chain: Material Flows, Roles and Circular Economy – SCARCE

Projekttid: 2019 – 2019

Budget: 500 000 kronor

Satsning: SIP Produktion2030

SCARCE kommer att undersöka behov, möjligheter och hinder i värdekedjor upp- och nedström från små och medelstora företag (SMF). SCARCE kommer att undersöka vilka data som ska mätas och visualiseras och hur dessa data kan möjliggöra mer automatiserat utförande samt ge en mer dynamisk och proaktiv planering av produktionskapacitet och materialflöden genom företagen i värdekedjan. Dessutom studerar vi organisatoriska möjligheter, särskilt den framtida mänskliga rollen, för implementering och hantering i en digital och datastyrd värdekedja. Projektet utgår från interna digitala plattformar för SMF som framgångsrikt har utvecklats.

SCARCE kommer att undersöka behov, möjligher och hinder i värdekedjor upp och nedströms utgående ifrån ett SME. SCARCE kommer att undersöka vilken data som behövs för att mäta och visualisera och hur den datan kan användas på ett automatiskt sätt för att dynamiskt och proaktivt planera produktionskapacitet och materialflöden i värdekedjan. I projektet kommer vi också att studera organisatoriska förutsättningar, speciellt avseende människans roll i framtiden, vid implementering och hantering av digitala och datadrivna värdekedjor.
Projektet utgår ifrån en redan implementerad digital plattform. Denna ska utvecklas så att den kan användas mellan företag så att värdekedjans användarvänlighet kan ökas. Användarvänligheten är kopplad både till att reagera fort men även till att användas på ett smart sätt (kort- och långsiktigt). Fokus i projektet ligger på att öka prestanda i värdekedjan genom effektiva materialflöden vilket möjliggörs av nya data-driven kapacitet som stöttar produktion, planering och kontroll, material-hantering, cirkuläritet och framtidens arbetskraft.

I SCARCE åstadkoms detta genom fyra workshops kopplade till fem perspektiv: digital teknik och visualisering, materialhantering och automation, avancerad data-analys i produktion och supply chain planering, mänskliga faktorer och hållbara processer. 

Fyra forskningspartners, fyra producerande/återproducerande företag i värdekedjan och tre IT-företag är med i konsortiet. I steg 2 kommer tester utvecklas i industrin samt i testbäddar belägna hos konsortiets forskningspartners.

 

Deltagande forskare

Partners

Dela

Liknande projekt

SCARCE II – Den unika och förnuftiga värdekedjan

I SCARCE II kommer en demonstrator tas fram för att visa hur SMF och associerade värdeflöden kan öka effektivitet, konkurrenskraft, hållbarhet och internt samarbete genom digitalisering. Målet är att visa värdet av en ny digital lösning. SCARCE fokuserar på två underleverantörer i värdekedjan kopplade till Scania och Volvo. Demonstratorn är en molnbaserad lösning som kopplar samman tre testbäddar i industrin; Stena Industry Innovation Lab, Chalmers, RISE IVF lab, Mölndal och KTH's testbädd i Södertälje med hjälp av Siemens, AFRY, Qbim, Virtual Manufacturing och EQPack.

2020 – 2022

SCARCE II – Den unika och förnuftiga värdekedjan

Den Virtuella Målerifabriken – Simulering av Ugnshärdning

Den Virtuella Målerifabriken - Simulering av Ugnshärdning. Måleriet är ofta en flaskhals i produktion där processerna idag finjusteras genom testning på ett stort antal prototyper. För att kunna möta framtidens behov så behöver produktionsberedningen kraftigt förbättras. Syftet är att utveckla metoder, tekniker, mätmetodologi och mjukvara, för simulering av härdning av färg i IR och konvektionsugnar. Målet är att stödja industrins utveckling och optimering av ytbehandlingsprocesserna så att dessa blir mer energieffektiva; har en kortare ledtid i produktutvecklingen och ger bättre kvalitet.

2016 – 2019

Den Virtuella Målerifabriken – Simulering av Ugnshärdning

AttributDo: A Digital Gamified UX Solution for Sustainable Quality Attributes Definition in Automotive Industry

Två stora omvälvande trender existerar idag parallellt - elektrifiering och digitalisering. Detta innebär den troligen mest omfattande förändringen inom bilindustrin som vi observerat på decennier. Det är inte lätt att balansera kundens förväntningar mot vitt spridda begrepp som nollutsläppsfordon, uppkopplade funktioner, materialval, och användargränssnitt, detta under press av kortare ledtider och lägre pris. AttributDo-projektet syftar till att hjälpa ingenjörer att definiera, verifiera och validera nya och befintliga designfunktioner inom produktutveckling.

2021 – 2021

AttributDo: A Digital Gamified UX Solution for Sustainable Quality Attributes Definition in Automotive Industry

Digital innovation for railway production value chains

makeITrail kommer att ta fram nya metoder och teknologier för att bidra till en mer integrerad värdekedjan för järnvägstillverkning i Sverige. Det syftar till att stärka leverantörs-producent-konsumentförhållandet och ansluta lokala leverantörer internationellt. Projektet fokuserar på flera styrkeområden i Produktion2030, som flexibel produktion, virtuell produktionsutveckling, integrerad produkt- och produktionsutveckling och resurseffektiv produktion. Dessa styrkeområden anknyter till Agenda 2030 för hållbar utveckling; i de specifika mål, "industri, innovation och infrastruktur" och "ansvarig produktion och konsumtion". Konsortiet består av Bombardier Transportation, HiTest, DELTA Development Technology AB, Mälardalens högskola, och RISE Research Institutes of Sweden.

2019 – 2019

Humle – Human Perspective, Machine-Learning ERP-systems

Projektet syftar till att bidra till utvecklingen av framtidens ERP-system. Projektet ska undersöka hur man kan erbjuda arbete, omdefiniera arbetsroller och utmana företag att utnyttja avancerat systemstöd och tekniken inom och kring dessa. Sammantaget syftar projektet till att bidra till utvecklingen av både nästa generation av ERP-system och en komplementär förändring av hur företagen ser på arbetsorganisation, så att tekniken kan stödja och möta människors behov inom organisationer snarare än att genomföra strukturer på dem

2019 – 2019