Kostas Stylidis

Projekttid: 2021 – 2021
Budget: 499 000 kronor
Två stora omvälvande trender existerar idag parallellt - elektrifiering och digitalisering. Detta innebär den troligen mest omfattande förändringen inom bilindustrin som vi observerat på decennier. Det är inte lätt att balansera kundens förväntningar mot vitt spridda begrepp som nollutsläppsfordon, uppkopplade funktioner, materialval, och användargränssnitt, detta under press av kortare ledtider och lägre pris. AttributDo-projektet syftar till att hjälpa ingenjörer att definiera, verifiera och validera nya och befintliga designfunktioner inom produktutveckling.
Den huvudsakliga forskningsfrågan är ”Hur kan nya och befintliga designattribut definieras och valideras för ett komplettfordon?” Vi avser att hjälpa till att identifiera och verifiera nya kvalitetsattribut. Att kunna kommunicera dessa attribut mellan intressenter och över utvecklingsfaserna kan endast uppnås genom en djupare förståelse av dess betydelse och innebörd. Användningen av spelifiering för att samla in och använda kundfeedback ger en tydligare mer hållbar designprocess. AttributeDo kommer att spegla verkliga situationer och fokusera på viktiga detaljer.
AttributDo kommer att utvecklas av experter på spelbaserat lärande, forskare inom produktutveckling samt med hjälp av yrkesverksamma inom bilindustrin. Resultaten kommer att vara både forskningsorienterade och branschfokuserade. Under projektet kommer de olika stadierna i utvecklingens skeden att dokumenteras och denna data används för att publicera forskningsbidrag och artiklar. De involverade universiteten kommer att verifiera AttributDo-appens tidiga prototyp genom att organisera workshops tillsammans med Geely Design och CEVT.
Vinnovas dnr: 2020-05184
DIDAM utvecklar och demonstrerar digitaliseringslösningar för industrialisering av Additiv Tillverkning
2020 – 2023
Under mer än hundra år har smörjmedel till olika typer av maskiner i huvudsak tillverkats av fossil olja. Funktionen har med tiden blivit allt bättre men de har även nackdelar; de påverkar både miljön, människors hälsa och klimatet negativt. Projektet kommer därför att arbeta för att förbättra de praktiska tillämpningarna, bland annat genom att kombinera labbtester med fälttester.
2021 – 2023
Tidsättning av manuell montering är centralt för verkstadsindustrins konkurrenskraft.
2021 – 2024
Projektet syftar till att bidra till utvecklingen av framtidens ERP-system. Projektet ska undersöka hur man kan erbjuda arbete, omdefiniera arbetsroller och utmana företag att utnyttja avancerat systemstöd och tekniken inom och kring dessa. Sammantaget syftar projektet till att bidra till utvecklingen av både nästa generation av ERP-system och en komplementär förändring av hur företagen ser på arbetsorganisation, så att tekniken kan stödja och möta människors behov inom organisationer snarare än att genomföra strukturer på dem
2019 – 2019
Unika metoder, tekniker och mjukvara för simulering av elektrodeposition och galvanisering.
2020 – 2023
DiVISI syftar till att undersöka hur delning av digital information kan gynna värdekedjan skog-skogsindustri.
2020 – 2023
SCARCE kommer att undersöka behov, möjligheter och hinder i värdekedjor upp- och nedström från små och medelstora företag (SMF). SCARCE kommer att undersöka vilka data som ska mätas och visualiseras och hur dessa data kan möjliggöra mer automatiserat utförande samt ge en mer dynamisk och proaktiv planering av produktionskapacitet och materialflöden genom företagen i värdekedjan. Dessutom studerar vi organisatoriska möjligheter, särskilt den framtida mänskliga rollen, för implementering och hantering i en digital och datastyrd värdekedja. Projektet utgår från interna digitala plattformar för SMF som framgångsrikt har utvecklats.
2019 – 2019
Projektet utvecklar ett koncept som möjliggör för industripersonal att enkelt ta fram IoT-stödda lågkostnadslösningar för förbättringar vid fabriksgolvet.
2018 – 2020
Målet med DiSAM är att skapa en unik test och demo plattform (AM Hub) i Sverige för additiv tillverkning av metaller och polymerer.
2017 – 2021
I SCARCE II kommer en demonstrator tas fram för att visa hur SMF och associerade värdeflöden kan öka effektivitet, konkurrenskraft, hållbarhet och internt samarbete genom digitalisering. Målet är att visa värdet av en ny digital lösning. SCARCE fokuserar på två underleverantörer i värdekedjan kopplade till Scania och Volvo. Demonstratorn är en molnbaserad lösning som kopplar samman tre testbäddar i industrin; Stena Industry Innovation Lab, Chalmers, RISE IVF lab, Mölndal och KTH's testbädd i Södertälje med hjälp av Siemens, AFRY, Qbim, Virtual Manufacturing och EQPack.
2020 – 2022
SE:Kond2Life - Ekosystem för återanvändning av fordonskomponenter
2019 – 2022
Att visa på ny teknik med robotar som möjliggör för svenska företag att utveckla nya innovativa produkter för automatiserad produktion o underhåll.
2017 – 2020
Projektet syftar till att stödja implementeringen av Smart Maintenance genom utökat samarbete inom underhållsbranschen.
2017 – 2019
Cyclicor, som har sitt ursprung på Lunds universitet, har i ett tidigare projekt inom Mistra Innovation framgångsrikt utvecklat en metod för att producera plasterna polykarbonat (PC) och polyuretan (PU) utan giftiga tillsatser. Ett mål för projektet Polyfree 2.0 är att öka produktionen av de nya plasterna från labbskala till mängder som gör att de medverkande industriföretagen i sin tur kan ta steg mot färdiga produkter. Andra mål är att plasterna ska bli återvinningsbara samt få efterfrågade egenskaper.
2021 – 2023
Effektivisera sågverk m.h.a förbättrad övervakning och underhåll av produktionslinjen. Detta genom att dela data via digital tvilling mellan aktörerna i underhållskedjan.
2019 – 2019
Indium är en silvrig metall som är mycket mjuk och formbar. Tillsammans med tenn kan metallen användas för att skapa indium-tennoxid med egenskaper som gör den till en av de viktigare komponenterna inom elektronikindustrin. Målet för projektet är därför att bygga en återvinningsenhet i en kontinuerlig produktion utan avfall.
2021 – 2023
Projektets mål är att visa att fibrernas riktning i SMC-material kan styras via applicering av ultraljud.
2017 – 2018
Projektet syftar till att använda avvikelsesdata för att förbättra produktdesignen och produktionen.
2020 – 2023
Projektet syftar att digitalisera temperaturförloppen vid gjutning av valsar och föreslå åtgärder till gjutledaren för att öka träffsäkerhet av gjuttemperaturer
2015 – 2016
2017 – 2019
Projekt om hur man kan göra framställningen av flamskyddade material billigt, giftfritt och miljövänligt.
2013 – 2016
Metod för förstå hur informationshanteringen kan automatiseras för effektiv hantering av produktionsavvikelser.
2018 – 2020
Minska miljöpåverkan från gjuterier genom att minska mängden sandavfall med hjälp av maskininlärning.
2023 – 2024
WELDVISI ska skapa ett nytt sensorbaserat hjälpsystem för manuell tillverkning med kognitiv feed-back i realtid samt dokumentation av parametrar.
2022 – 2025
Syftet med projektet är att radikalt förbättra arbetsmiljön samt öka personalsäkerheten inom tung tillverkningsindustri genom att utnyttja den senaste teknologin för låg och ultraprecis positionering och beslutsstöd. Målet är att öka säkerhet genom att anpassa besluts- och positioneringssystemet för tung tillverkningsindustri.
2017 – 2018
Den Virtuella Målerifabriken - Simulering av Ugnshärdning. Måleriet är ofta en flaskhals i produktion där processerna idag finjusteras genom testning på ett stort antal prototyper. För att kunna möta framtidens behov så behöver produktionsberedningen kraftigt förbättras. Syftet är att utveckla metoder, tekniker, mätmetodologi och mjukvara, för simulering av härdning av färg i IR och konvektionsugnar. Målet är att stödja industrins utveckling och optimering av ytbehandlingsprocesserna så att dessa blir mer energieffektiva; har en kortare ledtid i produktutvecklingen och ger bättre kvalitet.
2016 – 2019
Inom både byggverksamhet och möbeltillverkning används en stor mängd byggskivor. De är vanligtvis tillverkade av sågspån med ett formaldehydbaserat lim som bindemedel. De har dock en del problem, bland annat att spån drar åt sig fukt och att formaldehyd både är allergent och potentiellt cancerframkallande. Projektet LigniGC syftar till att ta fram ett bättre alternativ.
2021 – 2023
Projektet syftar till att digitalisera etablerade verktyg för hantering av produktionsstörningar.
2018 – 2020
Stärkt konkurrenskraft hos svensk tillverkningsindustri genom att förena de digitala och fysiska värdekedjorna för additiv tillverkning av storskaliga komponenter.
2017 – 2020
Developing circular production systems using digital technologies
2021 – 2024