Projekttid: 2020 – 2023
Budget: 7 760 000 kr
Svårigheter vid sammanfogning är ofta en begränsande faktor för fordonsindustrin och viktreducering av produkt.
JODIMACO syftar till att effektivt och robust sammanfoga aluminium med ultrahöghållfasta stål i fordonskarosser, vilket är ett krav för till exempel lättare elektrifierade fordon med längre räckvidd och bibehållen säkerhet.
Målet är att möjliggöra fogning av multimaterialkombinationer som inte kan svetsas eller sammanfogas med traditionella processer för multimaterial, exempelvis SPR (självstansande nit) eller FDS (flytborrande skruv). En stor begränsning är att SPR och FDS inte klarar av att tränga igenom ultrahöghållfast stål, över ca 600 MPa, när man önskar att sammanfoga det till aluminiumdelar. Intressanta materialkombinationer inom fordonsindustrin, som framförallt kommer studeras, inkluderar gjutet och extruderat aluminium till borstål. Processerna EJOWELD (från EJOT) och SPACPLUG (från RB&W) kommer att studeras mer ingående. Fogbarhet, effekt av lim i förbandet, samt robusthet kommer också vara stora delar i projektet. Projektets komponentbaserade synsätt kommer underlätta implementering och möjliggöra flexibla tillverkningssystem, som är kvalitetssäkra, kostnadseffektiva och möjliggör slutprodukter med hög livscykeleffektivitet.
Projektgruppen består av ett konsortium med stor kompetens genom hela produktionskedjan och inkluderar materialleverantörer, leverantörer av fogningsutrustning och slutanvändare/kravställare. Relevanta sammanfogningsmetoder kommer att implementeras i testmiljö (Testbed Joining), fogningsmetodik och guidelines kommer att tas fram till grund för kommande företagsstandarder. Demonstration av komponenter fogade med den framtagna metodiken kommer att ingå i projektet.
Vinnovas Diarienr: 2020-02972
Byggsystem för medel till långa träkonstruktioner för att minska byggkostnader och klimatpåverkan.
2021 – 2024
Robust lasersvetsning av aluminium med hjälp av innovativa lasersvetsverktyg och predikteringsmodeller för att undvika sprickbildning och deformationer
2017 – 2020
Robusta skruvförband för elektriska fordon
2019 – 2022
MADBOND ska skapa ett digitalt verktyg för att lösa ett stort hinder för multimaterialkonstruktion: Δα-problemet.
2020 – 2023
Projektets mål är cirkulär användning av plast i bilar genom återanvändning och återvinning.
2023 – 2025
Hybridfogning, kombination av limning och mekanisk fogning, är mycket efterfrågad där flera material ska användas och sättas samman. HJT fokuserar därför på smarta fabrikens förmåga att skapa flexibel produktion med simulering och programmering i en digital tvilling som kombinerar den senaste tekniken för limning, montering och mekanisk fogning, reologibaserad simulering och automatiserad kollisionsfri banplanering. Projektets mål är att fokusera på hela hybridförbindelseprocessen och Att skapa en testbädd för hybridförening som en resurs för svensk industri.
2017 – 2020
Bättre arbetsinstruktioner för effektivare och mer inkluderande arbete
2022 – 2025
Målet med DiSAM är att skapa en unik test och demo plattform (AM Hub) i Sverige för additiv tillverkning av metaller och polymerer.
2017 – 2021
Projektet resulterade i ett stödverktyg för samverkansprojekt med syfte att utveckla robust produktionsutveckling med hög produktionseffektivitet samt låga kostnader för drift och underhåll.
2013 – 2016
Syftet med det aktuella projektet är att utveckla ett simuleringsverktyg för formpressade fanerprodukter för att underlätta för industrin att förbättra produkternas prestanda och därigenom minska kassationer och reklamationer samt tiden från idé till marknad
2019 – 2021