Öka affärerna med tjänstelogik

Öka affärerna med tjänstelogik

Nyhet

Vad är det kunden köper – lastbil eller transport, reservdel eller fungerande maskin?

Produktion2030s projekt ATIT genomförde den 22 september ett seminarium på Särö Hus utanför Göteborg kring avancerade tjänster i tillverkningsindustrin. Vad är det kunden köper – lastbil eller transport, reservdel eller fungerande maskin? Hur kan du utveckla erbjudandet för ett ökat värde för kunden och kundens kund?

ATIT, som står för just Avancerade Tjänster I Tillverkningsindustri, är ett projekt inom Produktion2030s styrkeområde 5, Produkt- och produktionstjänster. Ett 20-tal deltagare fick under seminariet svar på frågor om vad en satsning på tjänstefiering kan betyda för företaget och hur det kopplar till ökad konkurrenskraft, större tillväxt och ökad lönsamhet.

Under dagen refererade både forskare och företag till konkret användning av tjänstelogik på olika företag, bland annat med ett exempel från ett mindre företag med fem anställda. Företaget säljer idag inte enbart den fysiska produkten – en plastdetalj – utan har också breddat affären genom att erbjuda utbildningstjänster runt sin produkt, något som har gett mersmak.

Nyfiken på tjänstelogik? Titta på filmen om tjänstelogik här, eller gör ett enkelt test här!

ATIT-modellen öppnar nya möjligheter med ökat tjänstefokus och en metodik för att implementera tankarna i verkligheten. Under seminariet gavs också tillfälle för det enskilda företaget att prova modellen. Mer information har barbro.lagerholm@swerea.se.

Dela