Projekttid: 2013 – 2014
Budget: 1 940 000 kr
Syftet var att provtillverka en stor komplex bärande fordonsstuktur for att utvärdera hur snabbt man kan till lagt pris kan tillverka denna med 3DLiteteknologi. Vi har valt Volvo Buss bakstam till city bussar. Samtliga mål uppnåddes i projektet men tillverkning av bakstammen pga. design (styling ändring) på bussen förskjuts till senare delen av hösten 2014.
Projektet har utförts i 3 steg:
1. Utformning av bakstammen med malet en stor modul som levereras från underleverantören Masterform AB.
2. Testning av skumfyllnadsteknologin och hur bakstammen skall kunna anpassas for teknologin
3. Tillverkning av bakstammen Resultatet ar att teknologin fungerade och produktion cykeltiden blev ca 3min for fyllning av sandwichmaterialet. Jämfört med kolfiberstruktur lika stark och styv men till mycket lägre kostnad . Bakstammen – blir dock tyngre men lätt tillräckligt for Volvos viktmål. Den slutliga produkten tillverkas senare i höst 2014.
Projektet har utförts i 3 steg:
1. Utformning av bakstammen med malet en stor modul som levereras från underleverantören Masterform AB. Dock ar bak och sidorutor ej monterade utan slutmontering av dessa sker hos Volvo buss. Speciellt viktigt är området fogning/limning samt fixering med fastelement mot taket och rolloverbalkar.
2. Testning av skumfyllnadsteknologin och hur bakstammen skall kunna anpassas for teknologin
3. Tillverkning av bakstammen med lämpligt upplägg enligt de inblandade parterna.
Omställningen från konventionella till elektriska drivlinor skapar många utmaningar, men öppnar även för nya möjligheter rörande komponentpackning och utformning av bärande strukturer samt nya tillverkningsmetoder för dessa. Projektet syftar till att nyttja möjligheter med sandwichkonstruktion för att sänka vikten och därmed energiförbrukningen för framdrift; minska värmeförluster och därmed energiåtgången för klimathållning; minska tillverkningskostnader med hjälp av nya tillverkningskoncept, rationell sammansättning och ny konstruktionsteknik.
2017 – 2020
3 D lightcomp.sandwichteknologin som bygger pa polymersfarer belagda med polyester resin ar speciellt anvandbar for komplexa strukturer. Den kan anvandas for stora stukturer T.ex Busskarosser, fordonschassin och batar samt for sma stukturer t.ex. extremitetsproteser och andra medical devices.
2012 – 2013