Projekttid: 2020 – 2023
Budget: 18 334 000 kronor
DiVISI syftar till att undersöka hur delning av digital information kan gynna värdekedjan skog-skogsindustri.
Projektet DiVISI kommer att demonstrera hur en gemensam digital plattform i värdekedjan skog-sågverk, där aktörer kan dela information om timmervolymer och -kvaliteter som ska levereras vid specifika tidpunkter och platser, kan gynna värdekedjan och dess aktörer. Projektet kommer att utveckla, testa och utvärdera en pilotversion av en styr- och kontrollfunktion som möjliggör bättre planering och beställning för alla parter i värdekedjan skog-sågverk. Projektet kommer att definiera och göra det möjligt att visualisera indikatorer för produktionsplanering och kontroll, inklusive t.ex. planerade volymer, kapacitet och störningar från planering av skogsaktiviteter till sågade trävaror vid sågverket. Projektet kommer att bidra till en mer hållbar produktion där effektivitetsförbättringar stärker skogssektorns konkurrenskraft och lönsamhet. Det kommer också att bidra till en mer stimulerande arbetsmiljö som kan locka och behålla kompetenta människor. Detta kommer i sin tur att bidra till utvecklingen av landsbygdsdelar i Sverige. Kompetensen som representeras i projektkonsortiet täcker väl behoven för att nå projektmålen; partnerna inkluderar forskningsorganisationer, skogs- och sågverksföretag, ett åkeri, leverantörer av utrustning för sågverk samt leverantörer av IT-lösningar för skogsnäringen. Innovationen i projektet gäller både process- och organisationsinnovation. Resultatet från projektet kommer ha potential att skapa betydande värde för företag i värdekedjan skog till sågverk genom ett säkert och öppet informationsutbyte på en nivå som ännu inte finns tillgänglig.
Vinnovas diarienummer: 2019-05593
Målet med DiSAM är att skapa en unik test och demo plattform (AM Hub) i Sverige för additiv tillverkning av metaller och polymerer.
2017 – 2021
Projektet syftar till att stödja implementeringen av Smart Maintenance genom utökat samarbete inom underhållsbranschen.
2017 – 2019
Syftet med projektet är att radikalt förbättra arbetsmiljön samt öka personalsäkerheten inom tung tillverkningsindustri genom att utnyttja den senaste teknologin för låg och ultraprecis positionering och beslutsstöd. Målet är att öka säkerhet genom att anpassa besluts- och positioneringssystemet för tung tillverkningsindustri.
2017 – 2018
Den Virtuella Målerifabriken - Simulering av Ugnshärdning. Måleriet är ofta en flaskhals i produktion där processerna idag finjusteras genom testning på ett stort antal prototyper. För att kunna möta framtidens behov så behöver produktionsberedningen kraftigt förbättras. Syftet är att utveckla metoder, tekniker, mätmetodologi och mjukvara, för simulering av härdning av färg i IR och konvektionsugnar. Målet är att stödja industrins utveckling och optimering av ytbehandlingsprocesserna så att dessa blir mer energieffektiva; har en kortare ledtid i produktutvecklingen och ger bättre kvalitet.
2016 – 2019
I SCARCE II kommer en demonstrator tas fram för att visa hur SMF och associerade värdeflöden kan öka effektivitet, konkurrenskraft, hållbarhet och internt samarbete genom digitalisering. Målet är att visa värdet av en ny digital lösning. SCARCE fokuserar på två underleverantörer i värdekedjan kopplade till Scania och Volvo. Demonstratorn är en molnbaserad lösning som kopplar samman tre testbäddar i industrin; Stena Industry Innovation Lab, Chalmers, RISE IVF lab, Mölndal och KTH's testbädd i Södertälje med hjälp av Siemens, AFRY, Qbim, Virtual Manufacturing och EQPack.
2020 – 2022
Modellbaserad industrialisering där digitala modeller samordnas för ett mer effektivt och integrerat arbetssätt.
2020 – 2021
Tidsättning av manuell montering är centralt för verkstadsindustrins konkurrenskraft.
2021 – 2024
2017 – 2019
Projektet utvecklar ett koncept som möjliggör för industripersonal att enkelt ta fram IoT-stödda lågkostnadslösningar för förbättringar vid fabriksgolvet.
2018 – 2020
Projektet syftar till att förbättra insamlingssystemet för återvinning av ”pre-konsument” plastavfall.
2022 – 2023
Projektet syftar att digitalisera temperaturförloppen vid gjutning av valsar och föreslå åtgärder till gjutledaren för att öka träffsäkerhet av gjuttemperaturer
2015 – 2016
SCARCE kommer att undersöka behov, möjligheter och hinder i värdekedjor upp- och nedström från små och medelstora företag (SMF). SCARCE kommer att undersöka vilka data som ska mätas och visualiseras och hur dessa data kan möjliggöra mer automatiserat utförande samt ge en mer dynamisk och proaktiv planering av produktionskapacitet och materialflöden genom företagen i värdekedjan. Dessutom studerar vi organisatoriska möjligheter, särskilt den framtida mänskliga rollen, för implementering och hantering i en digital och datastyrd värdekedja. Projektet utgår från interna digitala plattformar för SMF som framgångsrikt har utvecklats.
2019 – 2019
Demonstrera lösningar för visibilitet i produktionslogistik, för dynamisk förmåga och resurseffektivitet
2019 – 2022
Två stora omvälvande trender existerar idag parallellt - elektrifiering och digitalisering. Detta innebär den troligen mest omfattande förändringen inom bilindustrin som vi observerat på decennier. Det är inte lätt att balansera kundens förväntningar mot vitt spridda begrepp som nollutsläppsfordon, uppkopplade funktioner, materialval, och användargränssnitt, detta under press av kortare ledtider och lägre pris. AttributDo-projektet syftar till att hjälpa ingenjörer att definiera, verifiera och validera nya och befintliga designfunktioner inom produktutveckling.
2021 – 2021
Att visa på ny teknik med robotar som möjliggör för svenska företag att utveckla nya innovativa produkter för automatiserad produktion o underhåll.
2017 – 2020
Projektet syftar till att digitalisera etablerade verktyg för hantering av produktionsstörningar.
2018 – 2020
DIDAM utvecklar och demonstrerar digitaliseringslösningar för industrialisering av Additiv Tillverkning
2020 – 2023
Effektivisera sågverk m.h.a förbättrad övervakning och underhåll av produktionslinjen. Detta genom att dela data via digital tvilling mellan aktörerna i underhållskedjan.
2019 – 2019
Unika metoder, tekniker och mjukvara för simulering av elektrodeposition och galvanisering.
2020 – 2023
Minska miljöpåverkan från gjuterier genom att minska mängden sandavfall med hjälp av maskininlärning.
2023 – 2024
Projektet syftar till att använda avvikelsesdata för att förbättra produktdesignen och produktionen.
2020 – 2023
Stärkt konkurrenskraft hos svensk tillverkningsindustri genom att förena de digitala och fysiska värdekedjorna för additiv tillverkning av storskaliga komponenter.
2017 – 2020
Developing circular production systems using digital technologies
2021 – 2024
Att förstå direkta och indirekta kostnads- och CO2-effekter av olika förpackningsprinciper för industriförpackningar i fordonsindustrin.
2018 – 2021
Dynamic SALSA - Dynamic Scheduling of Assembly and Logistics Systems using AI
2023 – 2026
WELDVISI ska skapa ett nytt sensorbaserat hjälpsystem för manuell tillverkning med kognitiv feed-back i realtid samt dokumentation av parametrar.
2022 – 2025
Projektet syftar till att bidra till utvecklingen av framtidens ERP-system. Projektet ska undersöka hur man kan erbjuda arbete, omdefiniera arbetsroller och utmana företag att utnyttja avancerat systemstöd och tekniken inom och kring dessa. Sammantaget syftar projektet till att bidra till utvecklingen av både nästa generation av ERP-system och en komplementär förändring av hur företagen ser på arbetsorganisation, så att tekniken kan stödja och möta människors behov inom organisationer snarare än att genomföra strukturer på dem
2019 – 2019
Metod för förstå hur informationshanteringen kan automatiseras för effektiv hantering av produktionsavvikelser.
2018 – 2020