Johan Frishammar
Professor, Entrepreneurship & Innovation
Projekttid: 2014 – 2017
Budget: 3 519 000 kr
Utveckla, testa och implementera produktutvecklingsmetoder som ligger i den absoluta framkanten för ide- och konceptutveckling i de tidiga produktutvecklingsfaserna.
I förstudien ´Framtidens produktframtagning i svenska företag´ för Vinnova rapporteras att flertalet Svenska företag som aspirerar på framtida innovationsledarskap upplever en betydande utmaning i produktkonceptskapandet. På det sätt som den s.k. stage-gate processen för produktutveckling är utformad i dagsläget initieras produktutveckling antingen genom
att företagen reagerar på uttryckta kundbehov, eller på ett problem som uppstår i verksamheten. Det leder ofta till låg innovationshöjd i nya produkter. Det medför också att de som aspirerar på att vara svenska innovationsledare har en produktutvecklingsprocess som är långt bakom globala innovationsledare såsom IBM, Apple och Google. I uppföljande samtal med flera av de företag som deltog i förstudien står det klart att den s.k. ´fas 0´ i företagens stage-gate kan förbättras avsevärt med systematiska produktkonceptsutvecklingsmetoder som ej tar företagets kunder eller interna problem som central utgångspunkt. Istället kan metoder baserade på b.la. scenarioanalys, nya metoder för informations- och kunskapsanskaffning, och förbättrad kommunikation användas, såsom IBM World Jam eller P&Gs simplexity thinking, som möjliggör för företag att arbeta med mer innovativ ide- och
konceptutveckling. Mot bakgrund till ovanstående syftar projektet till att identifiera, testa och implementera produktutvecklingsmetoder som ligger i den absoluta framkanten för ide- och konceptutveckling i de tidiga produktutvecklingsfaserna. Projektet utförs tillsammans med Duroc Special Steel, Nordic Light, Liko och LEAB som alla har ambition att utveckla framtida innovationsledarskap, kompletterat med ytterligare företag genom en referensgrupp.